2025. 01. 05

Impozitul pe stâlp.Introducerea impozitului pe constructii începând cu 1 ianuarie 2025.

impozite si taxe
eBillio - facturare simplă și ușoară.

eBillio - facturare simplă
și ușoară.

Începând din ianuarie 2025, legiuitorul introduce un nou tip de impozit, perceput pentru construcții.

Esența modificării


Noua reglementare stabilește o delimitare clară între clădiri și construcții. Dacă până acum sistemul impozita doar clădirile, începând din 2025 se va plăti impozit și pentru construcții. Cota noului impozit pe construcții este de 1% și se aplică tuturor construcțiilor care apar în patrimoniul unei întreprinderi, dar care nu intră sub incidența impozitului pe clădiri. Impozitul pe construcții este colectat de stat, nu de autoritățile locale.

Cum deosebim clădirile de construcții?


Să luăm drept exemplu o întreprindere obișnuită. Observăm diverse amenajări: o hală de depozitare, un spațiu acoperit pentru încărcare, suprafețe betonate, rezervoare, un sistem de împrejmuire. Dar care dintre acestea intră sub incidența impozitului pe clădiri și care intră sub incidența impozitului pe construcții?

Definiția clădirii (articolul 453 din Codul fiscal - pentru acestea, până acum se plătea impozit pe clădiri)

Imaginați-vă că doriți să puneți ceva în siguranță într-o cutie. O clădire este practic o asemenea „cutie”, doar la o scară mai mare. Are trei caracteristici de bază:

 - delimitată prin pereți: la fel ca o cutie, și clădirea are pereți care o separă de mediul exterior,
 - acoperită printr-un acoperiș: oferă protecție de sus, exact ca „capacul” unei cutii,
 - spațiu interior închis: un volum în care oamenii, animalele, obiectele și instalațiile pot fi adăpostite în siguranță.
 

De pildă, o hală de depozitare are pereți, acoperiș și un spațiu interior închis unde sunt stocate mărfuri. În mod evident, este o clădire și intră sub incidența impozitului pe clădiri.

Construcțiile (pentru acestea se va plăti „taxa pe stâlp” din 2025)

Să luăm un alt exemplu. Imaginați-vă că vă aflați în parcarea unui magazin. Această suprafață asfaltată, mare și deschisă, pe care zilnic o folosesc sute de mașini, este în realitate o construcție. Nu are pereți și nici acoperiș, dar este un amenajament proiectat și executat cu atenție, care îndeplinește un scop bine determinat. Din punctul de vedere al clasificării pentru amortizare, se încadrează la categoria 1.1.5.1 dacă este din beton (cu o durată de 24–36 ani) sau la categoria 1.3.7.2 dacă este asfaltată (20–30 ani). Potrivit art. 498 din Codul fiscal, construcţiile sunt cele prevăzute în grupa 1 din Catalogul privind clasificarea şi duratele normale de funcţionare a mijloacelor fixe. Acest lucru este esenţial, deoarece orice construcţie al cărei cod de clasificare pentru amortizare începe cu cifra 1 intră sub incidenţa impozitului pe construcţii, cu excepţia situaţiilor în care se datorează impozit pe clădiri.

Dacă ne plimbăm mai departe  în zona magazinului, vedem gardul care delimitează terenul și care este, de asemenea, o construcție.

Camioanele de marfă ajung în zona de încărcare din spate. Aici există o rampă de încărcare, care permite manipularea eficientă a mărfurilor. Aceasta este considerată, în sine, construcție (categoria 1.1.10, cu o durată de 25–35 ani).

O parte însemnată a construcțiilor rămâne invizibilă. De exemplu, rețeaua subterană de apă (categoria 1.8.6, 24–36 ani) este tot o construcție. Acest sistem complex asigură alimentarea cu apă și evacuarea apei uzate.

La fel, cablurile electrice subterane (categoria 1.7.1.3, 12–18 ani) și rețeaua de gaze (categoria 1.9.3, 12–18 ani) sunt incluse în categoria construcțiilor.

Care este impactul impozitului pe construcții?


De pildă, o companie de furnizare a gazelor naturale deține sau administrează numeroase construcții speciale: sonde de gaz, stații de compresoare, stații de reglare și rețele de conducte. Toate intră sub incidența noului impozit, ceea ce poate duce la o creștere a prețului la gaz.

Un alt exemplu: conform noii reglementări, o companie de utilități de apă trebuie să plătească impozit pentru orice construcție pe care o operează sau care se află în concesiune, indiferent dacă este în proprietatea autorității locale. Aceasta include întreaga rețea de conducte subterane, rezervoarele de apă, construcțiile exterioare ale stațiilor de pompare și orice altă construcție care nu este clasificată drept clădire.

Dacă, într-un oraș, valoarea rețelei de apă se ridică la 50 de milioane de euro, impozitul anual pe construcții poate atinge aproximativ 750.000 de euro. În cele din urmă, această modificare îi va afecta pe consumatori, deoarece costurile suplimentare se vor reflecta în prețurile serviciilor. În plus, fondurile destinate investițiilor pot scădea, deoarece operatorul va fi nevoit să aloce sume considerabile pentru noul impozit.

Există lucruri pe care încă nu le știm?


Da, mai sunt aspecte neclare. Ministrul Finanțelor a declarat că detaliile noului impozit vor fi stabilite în următoarele 90 de zile, după consultări cu companiile care își desfășoară activitatea în diferite sectoare.

Conținut similar

2025. 01. 07

Modificări fiscale 2025. Partea 5. Raportare SAF-T și pentru contribuabilii mici

Începând cu ianuarie 2025, sistemul de raportare fiscală pentru microîntreprinderi din România se va modifica fundamental. În centrul acestei transformări se află noul sistem SAF-T (Standard Audit File for Tax), cunoscut și sub denumirea de Declarația 406

2025. 01. 07

Modificări fiscale 2025. Partea 4. Eliminarea facilităților fiscale pentru sectorul IT

În după-amiaza zilei de 31 decembrie 2024, în Monitorul Oficial a fost publicată Ordonanța de Urgență 156/2024, care elimină toate facilitățile fiscale care au fost în vigoare până acum în sectorul IT.