2025. 01. 04

e-Factura 2025: Noi obligații și sancțiuni pentru vânzările către persoane fizice și instituții publice

e-factura
eBillio - facturare simplă și ușoară.

eBillio - facturare simplă
și ușoară.

Obligația de a emite e-facturare se extinde, începând cu 1 ianuarie 2025, la toate companiile care vând bunuri sau prestează servicii către persoane fizice (B2C).

Reguli noi pentru tranzacțiile B2C (companie – persoană fizică)


Firmele care livrează bunuri sau prestează servicii către persoane fizice trebuie să predea factura clientului în forma obișnuită (pe suport de hârtie sau în format electronic), apoi să o transmită și prin sistemul național de facturare electronică e-Factura. În cazul tranzacțiilor de zi cu zi, în care persoana fizică primește doar bon fiscal, nu este necesară emiterea unei facturi suplimentare dacă respectivul client nu o solicită. Dacă, însă, consumatorul solicită în mod expres o factură, furnizorul are obligația să trimită datele acesteia în e-Factura.

Această schimbare nu aduce sarcini suplimentare pentru persoanele fizice, întrucât acestea vor primi facturile la fel ca până acum, fie pe hârtie, fie prin e-mail. Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a subliniat în repetate rânduri că nu este obligatorie înregistrarea în Spațiul Privat Virtual (SPV) doar din cauza introducerii e-Factura. Totodată, autoritățile au infirmat zvonurile potrivit cărora depozitele bancare ar fi impozitate suplimentar.

Exemplul 1. Magazin de îmbrăcăminte
Un client intră într-un magazin de îmbrăcăminte, își alege produsul dorit (de exemplu, o cămașă, un pantalon sau un sacou). La casă, vânzătorul emite, așa cum cere legea, un bon de casă. Acesta confirmă că vânzarea a fost înregistrată în casa de marcat. Dacă persoana nu solicită factură, magazinul nu are nicio obligație de raportare suplimentară în e-Factura. În schimb, dacă clientul dorește factură, magazinul o emite (tipărită sau electronică) și, începând cu 1 ianuarie 2025, are obligația de a transmite datele facturii și în sistemul e-Factura. 

Exemplul 2. Magazin online (webshop)
Într-un magazin online, clientul alege produsele, completează formularul de comandă și plătește cu cardul bancar. Programul de facturare al site-ului emite factura și o trimite pe e-mailul cumpărătorului. Conform noilor reguli, din 2025, magazinul trebuie să încarce factura și în sistemul e-Factura. Pentru client, procesul rămâne același, deoarece nu trebuie să se ocupe el de transmiterea facturii și nici să se înregistreze în vreun cont Anaf.

CNP și protecția datelor
 

Legea nu obligă persoanele fizice să-și comunice codul numeric personal (CNP). Dacă cineva nu dorește să facă acest lucru, pe factură poate fi trecut un cod alcătuit din 13 zerouri, în locul CNP-ului.
 

În eBillio  acest lucru este gestionat automat: la crearea unui nou client care nu este persoană juridică, aplicația introduce din start un șir de 13 zerouri în câmpul codul fiscal, lăsând posibilitatea utilizatorului să modifice ulterior acest cod, dacă este necesar.

Amenzi


Obligația de a utiliza e-Factura pentru tranzacțiile cu persoane fizice va intra în vigoare la 1 ianuarie 2025. Cu toate acestea, amenzile aferente vor fi aplicate abia din 1 iulie 2025.

Cuantumul sancțiunilor:

Marii contribuabili: între 5.000 și 10.000 de lei
Contribuabili mijlocii: între 2.500 și 5.000 de lei
contribuabili mici: între 1.000 și 2.500 de lei
 

B2G (companie – sector public): informații suplimentare


În tranzacțiile cu instituțiile publice (B2G), e-Factura era deja obligatorie. Începând cu 1 ianuarie 2025, facturile rezultate din contracte de achiziții publice, concesiuni sau alte contracte cu autorități de stat trebuie să includă și un cod CPV (Common Procurement Vocabulary). Acest sistem european de clasificare atribuie un cod unic fiecărui tip de produs ori serviciu, astfel încât să existe claritate maximă cu privire la obiectul facturii.

Exemplu:
Un magazin de mobilă livrează scaune școlare către o instituție de învățământ publică. Pe factură trebuie trecut și codul CPV pentru mobilier școlar (39160000-1), care indică exact ce fel de produse au fost livrate. După emiterea facturii, societatea o trimite atât instituției (tipărită sau electronică), cât și în sistemul e-Factura, pentru a se conforma legislației.

Conținut similar

2024. 07. 19

Câmpuri adiționale pentru e-facturile emise către Casele Județene de Sănătate

Conform comunicatului Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS), prestatorii care emit facturi către Casa de Asigurări trebuie să completeze câmpuri noi în sistemul e-Factura.